21.11.11

Rozgrzewka przed Świętami - sernik





W sobotę wstałam jak zwykle z jasnym planem, co upiekę i ugotuję. Wybrałam się na zakupy z dokładną listą tych i tylko tych rzeczy, których mi brakowało. Z silnym postanowieniem, że będę trzymać się ściśle planu i owej listy. Właściwie odniosłam sukces. Właściwie:), bo niestety w sklepie przyszło mi do głowy kilka pomysłów i poczułam wielką ochotę na jakieś około świąteczne ciasto. Oczywiście to nie moja wina, że kupiłam więcej niż planowałam!!! To wina świątecznych dekoracji, które już zagościły we wszystkich większych sklepach i centrach handlowych. Sprawiają, że zaczynamy myśleć i planować świąteczne menu. A oto efekt moich sobotnich nieplanowanych wcześniej zakupów, sernik waniliowy. Jest słodki i pięknie pachnie prawdziwą wanilią. Polecam, jako rozgrzewkę przed Świętami. 
Zostało już niewiele czasu, tylko 34 dni:) 

Sernik waniliowy
Składniki:

  • 1 kg. sera białego dwukrotnie mielonego 
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1/2 szklanki cukru 
  • 7 jajek (białka i żółtka osobno) 
  • 1 laska wanilii
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego 
  • 1 łyżka kaszy manny 
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej 
  • 100 g kandyzowanej skórki pomarańczowej

Sposób przygotowania:
  1. Żółtka ucieramy z cukrem pudrem na puszystą, jasną masę.
  2. Następnie częściami dodajemy ser i dokładnie mieszamy aby powstała jednolita masa bez grudek. 
  3. Do masy serowej dodajemy ziarenka z jednej laski wanilii łyżeczkę ekstraktu waniliowego, mieszamy
  4. Następnie łyżkę mąki ziemniaczanej i łyżkę kaszy manny. mieszamy dokładnie, na koniec drobno pokrojoną skórkę pomarańczową, mieszamy.
  5. Z białek ubijamy pianę, pod koniec ubijania stopniowo dodajemy  1/2 szklanki cukru.  
  6. Masę serową delikatnie mieszamy z pianą z białek. 
  7. Wlewamy całość do tortownicy (u mnie 29cm., ale może być również 26 cm.) wyłożonej papierem do pieczenia (spód) boki posmarowane masłem i wysypane tartą bułką lub kaszą manną
  8. Pieczemy w 180 oC przez 60-70 min, do suchego patyczka (patyk może być lekko lepiący, ale nie może być na nim masy serowej). Jeśli sernik zbyt mocno się rumieni należy przykryć go folią aluminiową. 
  9. Po upieczeniu zawsze wyłączam grzanie piekarnika i jeszcze na 10 - 15 min pozostawiam sernik w zamkniętym piekarniku. Po tym czasie studzę w formie na kratce. 
  10. Można również otworzyć drzwiczki piekarnika i w ten sposób pozwolić ciastu wystygnąć.
Najlepiej smakuje zupełnie zimny, można również pozostawić na całą noc w chłodnym miejscu. 

Serniki lubią pękać i po wyjęciu z piekarnika opadają, ale taka już ich uroda nie wpływa to na smak. 







4 komentarze:

  1. Piękny sernik, bardzo świąteczny dzięki skórce pomarańczowej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ten serniczek zapowiada sie pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. mój ulubiony, klasyczny sernik waniliowy...
    kiedy pomyślę, jakie wspaniałości czekają na świątecznym stole co roku, nie mogę się już ich doczekac!


    http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com
    http://www.karmel-itka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja już zaczęłam planować. Najbardziej czekam na makowiec i wkrótce go upiekę. Już dziś zapraszam:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...