20.9.13

Kopytka

Kopytka są pyszne i większość z nas je bardzo lubi, ale obawiamy się pracy którą trzeba włożyć ich przygotowanie. Ja zawsze masę na kopytka, knedle i leniwe kluski robię przy pomocy miksera z płaską końcówką. 
Bardzo polecam Wam ten sposób. Wymieszanie prawi 1,5 kg masy zajmuje dosłownie chwilę. 
Oczywiście kopytka można przygotować, zagniatając masę ręcznie.

Teraz pozostaje już tylko wymyślić co będzie dodatkiem do kopytek? 




Kopytka ziemniaczane

Składniki:
  • 1,1 kg ziemniaków ugotowanych i dokładnie odparowanych
  • ok. 300 g mąki pszennej + 3 łyżki do podsypania
  • 2 jajka (M)
  • Sól
  • 1 łyżka masła 
Sposób przygotowania:
  1. Ziemniaki obrać, ugotować do miękkości w osolonej wodzie, odcedzić. Dokładnie odparować stawiając odkryty garnek z ziemniakami na kilka chwil na ogniu. Kilkakrotnie podrzucić, aby uwolnić resztę wilgoci.
  2. Bardzo dokładnie rozgnieść tłuczkiem do ziemniaków lub przecisnąć przez specjalne sitko. Odstawić do przestygnięcia, nie muszą być zupełnie zimne, lekko ciepłe ziemniaki lepiej się formuje.
  3. Do misy miksera wrzucić rozgniecione ziemniaki, jaka i 1 łyżeczkę soli, stopniowo dodawać mąkę mieszając całość na wolnych obrotach.
  4. Kiedy masa stanie się zwarta i jednolita wyłożyć ją na obsypany mąką blat lub stolnicę. Podzielić na 4 części.
  5. Z każdego kawałka masy ziemniaczanej utoczyć wałek, lekko spłaszczyć ręką i pokroić nożem na ukośne kopytka.
  6. W dużym, szerokim garnku zagotować ok. 2 l. wody, lekko osolić.
  7. Na gotującą się wodę wrzucać kopytka, delikatnie zamieszać drewnianą łyżką (nie przykrywać garnka). 
  8. Kiedy kopytka wypłyną na wierzch gotować je jeszcze ok 1-2 min, najlepiej na małym ogniu. 
  9. Wyjąć łyżką cedzakową na sito, delikatnie przepłukać zimną wodą, można dodać 1/4 łyżeczkę masła i podrzucając wymieszać. 
  10. Kiedy kopytka przestygną przełożyć na płaskie naczynie. 
Podawać ciepłe lub po całkowitym wystygnięciu zamrozić. 
Pyszne są również odsmażane kopytka. 

Smacznego. 







Przy pomocy takiego lub podobnego mieszadła, masę na kopytka przygotujecie
bardzo szybko i bez wielkiego bałaganu.




8 komentarzy:

  1. Chyba wkradł się błąd, bo jest podane w składnikach tylko 110 g ziemniaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Margarytko, oczywiście że to błąd. Już poprawiłam :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. ja zazwyczaj kopytka robię ręcznie:) smacznie wyglądają:)

    OdpowiedzUsuń
  3. o proszę u mnie dzisiaj też kopytka :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też robię ręcznie ,jak pani Justyna. Wyglądają przepysznie. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba większość osób robi je ręcznie, ja też kiedy tak robiłam, ale uwierzcie, mikserem jest znacznie łatwiej i szybciej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nietstety mnie nie wyszly :( stracilam duzo czasu, a wszystko prawdopodobnie przez brak maki ziemniaczanej... o ktorej nie ma mowy w przepisie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi. Ja nigdy nie dodaję mąki ziemniaczanej. Co nie wyszło? były za miękkie i rozgotowały się, czy były za twarde?

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...