22.12.11

Pasztet domowy



Robię go tylko dwa razy w roku, na Boże Narodzenie i Wielkanoc. Jest dość pracochłonny, ale pyszny. Przepis dopracowywałam przez kilka lat, szukałam smaku, który zachwycił mnie, kiedy zjadłam pasztet autorstwa kuzynki mojego Męża. Przepis okazał się rodzinną tajemnicą i jedyne, czego udało mi dowiedzieć to, że składa się z samego mięsa i przypraw bez dodatku warzyw, bułki i wątróbki. 







PASZTET 

Składniki:
  • 1,5 kg schabu karkowego
  • 1,3 kg wołowiny (gicz, łata)
  • 1,5 kg boczku surowego
  • 1 kg kurczaka
  • 0,30 kg słoniny
  • Sól
  • Pieprz
  • Ostra papryka w proszku
  • 2 duże cebule
  • 1 łyżeczka startej gałki muszkatołowej
  • 3 jajka
  • 1/2 szklanki grzybów suszonych
  • 1/2 szklanki śliwek wędzonych
  • 1 czerstwa kajzerka
Sposób przygotowania:
  1. Mięsa myjemy i osuszamy (ja zostawiam do obcieknięcia na dużym durszlaku/sicie) 
  2. Grzyby namaczamy w szklance gorącej wody, zostawiamy na 1h. 
  3. Bardzo duże kawałki mięsa dzielimy na mniejsze, aby wszystkie były mniej więcej tej samej wielkości.
  4. Szczodrze solimy, pieprzymy i posypujemy ostrą papryką. Odstawiamy w chłodne miejsce, na kilka godzin można zostawiam na noc, ale nie jest to konieczne. 
  5. Mięsa dusimy przez 1h -1,5 h razem z cebulą, wędzonymi śliwkami i grzybami wraz z wodą w której się moczyły. 
  6. Po uduszeniu studzimy, następnie kroimy na niewielkie kawałki i mielimy wraz z dodatkami i bułką namoczoną w sosie z duszenia. Połowę mięsa można zemleć dwukrotnie jeśli lubimy ,,gładki" pasztet.
  7. Dodajemy jajka i gałkę muszkatołową. 
  8. Wszystkie składniki bardzo dokładnie mieszamy, jeśli to konieczne doprawiamy. 
  9. Masę dzielimy na trzy równe części, rozkładamy do foremek keksowych posmarowanym masłem i wysypanych tartą bułką lub wyłożonych papierem do pieczenia. Wygładzamy masę i w zależności od upodobań możemy na wierzch położyć, cieniutkie paseczki słoniny, śliwki wędzone, żurawinę. 
  10. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 oC (z termoobiegiem) i pieczemy ok. 45 - 60 min. do suchego patyczka. 
  11. Upieczony pasztet studzimy w foremkach. Po całkowitym wystudzeniu wyjmujemy i pozostawiamy najlepiej na całą noc. 
Podajemy z tartym chrzanem, borówkami lub każdym innym ulubionym dodatkiem:) 

Smacznego!!!

Pasztet przed pieczeniem 


i już upieczony. 











4 komentarze:

  1. Moja babcia też robi taki pasztet i wszyscy go uwielbiamy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach te Babcie, ich gotowanie jest najlepsze:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    Czy schab karkowy to po prostu karczek? Czy może czymś sie różni?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem schab karkowy to właśnie karczek, tak nazywała go moja Babcia:)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...